Peer teachers: next generation in het CKC Digital Art Lab

Wat is de waarde van het CKC Digital Art Lab? Die vraag is niet in geld uit te drukken, het zit hem in een heleboel ongrijpbare belangrijke kleine dingen. Neem bijvoorbeeld 'peer teaching', waarbij jongeren les krijgen van andere jongeren en zo hun enthousiasme en creativiteit doorgeven.

Eén van de doelstellingen van het Digital Art Lab is om vernieuwende concepten uit te proberen en die door te vertalen naar de vrijetijdsschool van CKC & partners. Dat begon een paar jaar geleden met Robotics, een cursus gegeven door (de destijds 13- en 15-jarige) peer teachers Rowan en Jasper. Vol enthousiasme gaven zij hun kennis over LegoMindstorms door aan 10-jarige robotliefhebbers. Het begrip ‘peer teaching’ is sindsdien niet meer weg te denken én onlosmakelijk verbonden met het Digital Art Lab. Inmiddels studeert Rowan elektrotechniek en zit Jasper nu in zijn eindexamenjaar maar draait de cursus al vier jaar.

Nadat deze eerste generatie peer teachers verkondigden het nest te verlaten, dienden twee opvolgers zich al snel aan: Julian en Jasper jr. Zij draaiden vervolgens al een seizoen mee als ‘peer-teacher-in-opleiding’. Wie had ooit kunnen denken dat onze peer teachers van het eerste uur zich zouden ontfermen over een nieuwe generatie? Sinds kort draaien Julian en Jasper de cursus helemaal zelfstandig. Het idee dat je jongeren kunt inzetten om andere leerlingen te begeleiden is ook buiten het Digital Art Lab succesvol toegepast. Zo worden leerlingen van het beginnende orkest bijgestaan door diverse peer teachers.

Black background overlay

Je aanmelding is succesvol verstuurd.
Je ontvangt nog een bevestiging per e-mail.