Waarom cultuureducatie?

Cultuur is een groot goed. Evenals kunst. Beide pijlers vormen een belangrijk deel van onze kenniseconomie en daarom is cultuureducatie essentieel. Cultuureducatie maakt onderwijs levendig en concreet. Het inspireert, stimuleert, motiveert en geeft leerlingen onvergetelijke ervaringen. Cultuureducatie is een slijpsteen voor het kritisch denkvermogen en een onmisbare schakel in de vorming van identiteit. En niet onbelangrijk; het brengt plezier en ontspanning. 

De plek bij uitstek om zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met cultuur is het basisonderwijs, vandaar de aandacht voor cultuureducatie en het belang van interne cultuurcoördinatoren. De cultuurcoördinator zorgt ervoor dat cultuur een vanzelfsprekende plaats krijgt op basisscholen en is dé gangmaker van cultuurbeleid en –onderwijs op basisscholen. Door cultuurbeleid te formuleren, cultuureducatie te verankeren in het curriculum en samenwerking aan te gaan met culturele instellingen laat de school elk kind structureel kennismaken met kunst, erfgoed en media. Leerlingen leren door het werken met cultuur beter kijken en beter vragen stellen.

Competenties
Hieronder volgen een aantal competenteis die kinderen ontwikkelen door cultuureducatie: 

  1. Creërend vermogen
  2. Vermogen zich te presenteren
  3. Reflectief vermogen
  4. Onderzoekend vermogen
  5. Receptief vermogen
  6. Vermogen tot zelfstandig werken
  7. Vermogen tot samenwerken
  8. Leren openstellen en kijken
  9. Onderzoeken en toepassen
  10. Zelf iets leren maken
  11. Leren analyseren
  12. Interpreteren en waarderen


Bronnen:
- Dossier ICC, uitgever: Cultuurnetwerk Nederland, Utrecht. www.po.cultuurcoordinator.nl
www.cultuurnetwerk.nl

Onderzoeken:
www.muziekmaaktslim.nl  en  muziek-maakt-slim.pdf

Black background overlay

Je aanmelding is succesvol verstuurd.
Je ontvangt nog een bevestiging per e-mail.